Malta a fost de mult pe wish list-ul meu, în adolescență cochetând pentru scurt timp cu malteza și visând să îmi fac bagajul și să mă mut în Valetta. Zece ani mai târziu am ajuns în cele din urmă acolo.
Malta este o destinație colorată, cu peisaje uimitoare și cu o cultură și o istorie fascinantă. Dacă aveți dor de ducă, dar nu sunteți deciși unde, Malta este o opțiune, iar luna octombrie ar putea fi cel mai bun moment pentru a face acest lucru. Vremea este încă bună pentru plajă, apa este limpede și caldă, prețurile cazărilor și biletelor de avion sunt mai mici, iar turiștii mai puțini.

Cum și unde

Din Cluj-Napoca zborurile directe sunt foarte ieftine, Wizz Air operând curse de două ori pe săptămână.
Noi ne-am cazat în Sliema (situat peste golf de Valetta) și am căutat un hotel cu piscină și priveliște spre mare. Variante de cazare sunt foarte multe, atât în Sliema cât și în Saint Julian’s (stațiune mai turistică), prețurile sunt decente, singura recomandare ar fi proximitatea față de stațiile de autobuz pentru că cel mai bun mod de a călători în jurul Maltei este transportul public (o călătorie indiferent de destinație costă 1.5 EUR iar rețeaua extinsă de autobuze acoperă insulele din Malta și Gozo).
Ce m-a surpins în Malta a fost aglomerația urbană, localitățile find lipite una de cealaltă, singura delimitare fiind o plăcuță care marchează trecerea în alt oraș. Așadar, călătoria cu autobuzul implică ochii mari, privirea pe geam și degetul pe butonul de coborâre. Din păcate, nouă ne-a luat o zi să ne dezvoltăm reflexul ăsta, așa că am ratat vreo câteva coborâri, trezindu-ne efectiv în alte orașe.

Un alt aspect care merită menționat referitor la transportul public este că în anumite locații autobuzele circulă o singură dată pe oră, așa că ar fi indicată verificarea programului, care (jos palăria!) este afișat în absolut toate stațiile, indiferent de cât de remote este destinația.

Mdina și Rabat

Cele două orașe vin la pachet pentru că Rabat-ul începe literalmente în afara zidurilor Mdinei. Mdina este unul din locurile noastre preferate din Malta. Mihai ar spune că este un must see pentru că este o locație de filmare Game of Thrones, iar eu pentru că este un oraș al culorilor, detaliilor și al amestecului curios de stiluri.

Cum am ajuns dimineața devreme în Mdina, zona nu era aglomerată cu turiști așa că am putut să întelegem de ce orașul este supranumit The Silent City. Fiind numai noi, ne-am plimbat în liniște pe străduțele de calcar și am admirat clădirile istorice cu ferestre colorate. Micul dejun l-am luat pe terasa unui restaurant cu view spre mare. Recomand carrot cake-ul dacă ajungeți în zonă.

După ce am vizitat Mdina am traversat strada și am intrat în Rabat. Orașul nu este foarte turistic, păstrând multe aspecte tradiționale. Străduțele sunt și aici înguste și pline de magazine afaceri de familie.

Blue Grotto

Zona este de fapt o serie de peșteri aflate pe coasta sudică a Maltei. Ne-am dorit să le vizităm așa că ne-am pus vestele de salvare și am făcut o excursie cu o barcă pescărească. Pe lângă relieful carestic și super culorile observate în peșteri (turcoaz, mov și smarald), jumătatea de oră petrecută pe mare a fost o oportunitate să descopăr că mixul de barcă mică + valuri mari nu îmi priește.

La întoarcere ne-am oprit la înghețată și am făcut o plimbare să vedem peșterile și de pe stânci, asigurându-mă astfel că și Mihai are parte de emoții și că nu rămâne fără doza de adrenalină.

Marsaxlokk

În Marsaxlokk am ajuns după-amiaza și golful din jurul satului de pescari era plin de bărcuțe, care mai de care mai colorate. Fiind o zi normală, în timpul săptămânii, satul era aprope gol, fără turiști. Ni s-a părut un loc extrem de relaxant, cu vederi frumoase, așa că ne-am oprit pe malul apei, ne-am bucurat de liniște si am admirat bărcuțele tradiționale, pictate cu ochii lui Osiris (care vede tot și le protejează de scufundări).

Gozo, Camino și Blue Lagoon

Din Sliema ne-am achiziționat o croazieră spre Gozo și Camino, celelalte doua insule din arhipelagul Maltei.

Dacă inusla Gozo am văzut-o doar de pe țărm, în Camino am petrecut mai mult timp plimbându-ne și lenevind la plajă in zona Blue Lagoon, o plajă cu nisip alb și apă turcoaz, care, în opinia mea, este cea mai frumosă zonă din arhipelagul maltez.

Plajele

În Malta există tipuri de plajă pentru toate gusturile. Cele mai intersante, pentru noi, au fost cele de pe platourile de roci calcaroase din Sliema. Aici apa este cam adâncă și agitată pentru înot, dar mi s-a părut a fi ideală pentru scufundări și snorkeling pentru că este extrem de limpede. În plus, localinicii au găsit soluții foarte inventive și au transformat elementele naturale în mini infinity pool-uri, pentru cei mai puțin aventuroși.

Datorită plimbărilor de pe coasta stâncosă, am avut ocazia să vedem cum se produce sarea în Malta. Procesul este o tradiție transmisă din generație în generație și începe prin depunerea apei de mare în fisurile din zona de coastă. Aceasta se lasă la evaporat 8 zile, după care este mutată în spații de depozitare mai mici și mai calde. Ulterior, sarea de rocă este prelucrată, împachetată și distribuită în magazine.

Valetta

În Malta și în special în Valetta am avut de-a face cu un amestec cultural interesant care a făcut ca totul să ne pară familiar și străin în același timp. Elementele de origine feniciană, malteză, italiană, arabă, franceză și britanică pot fi găsite peste tot: ele încep pe stradă și se termină în bucătăria autentică (apropo, pe lângă preparatele pescărești, friptura de iepure este mâncarea tradițională malteză, dar eu am sărit peste degustarea ei, din principiu).

În Valetta, am renunțat la hartă și am rătăcit pe străzi. Capitala și-a păstrat aproape în întregime caracteristicile originale, pentru că orașul nu a suferit modificări importante din 1798. Șarmul retro dat de magazinele vechi este ceea ce mi-a placut cel mai mult. Asta și culorile Valettei, clădirile de calcar fiind perfecte ca fundal pentru balcoanele viu colorate (care de cele mai multe ori sunt și color coordinated). Rătăcind pe străduțe, am ajuns la Lower Barrakka Gardens, un loc super liniștit, cu multă verdeață, fără turiști și cu priveliști frumoase asupra portului.

Malta este un loc special, care ar necesita mai multă atenție și promovare. Chiar dacă are dimensiuni reduse, există o mulțime de lucruri de făcut și văzut. În plus, fiecare loc de pe insulă este diferit, putând fi într-un oraș medieval, într-un sat minuscul, pe o plajă plină de viață sau într-un golf retras în cateva minute.

Until next time,

malta memories

Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel Malta Memories Travel to Malta Malta Travel